Digital markedsføring og web-redigering for Bladcentralen

I det siste har jeg jobbet mye med digital markedsføring og web-redigering for Bladcentralen. Det er både lærerikt og gøy.

skjermbilde-2016-10-23-kl-11-47-43 Bladcentralen er Norges største distributør av blader og magasiner til norske butikker, kiosker og bensinstasjoner. De distribuerer også massevis av bøker, men jeg må innrømme at jeg ikke hadde hørt om Månedens bestselgere før jeg startet jobben for dem. Når jeg nå har begynt med det, så må jeg si at dette produktet er utrolig spennende, og det er veldig gøy å få lov å forme en digital tilstedeværelse for et produkt som allerede finnes i 1500 matbutikker over hele Norge.

Jeg er en ganske flittig leser av bøker – på engelsk og for det meste på Kindle. Nå – kanskje visste du det allerede – men jeg visste faktisk ikke at man får kvalitetslitteratur i pocket i dagligvarebutikkene. Det er nemlig det Bladcentralen bidrar til gjennom en rekke produkter, blant annet Månedens bestselgere. Her er det kundene som bestemmer hvilke bøker som havner på topp av bestselger-lista. Bøkene plukkes ut av forlagene basert på de bøkene som har solgt best innbundet. I noen tilfeller kommer bøkene direkte i pocket – og da kommer de faktisk ut i butikk samtidig som de kommer i bokhandelen.

Månedens bestselgere i skjæringsfeltet mellom bokbransje og dagligvarehandel

skjermbilde-2016-10-23-kl-11-48-14Selv om jeg har jobbet mye med strategisk kommunikasjon og digital markedsføring i ulike kanaler, er det en læringsprosess å stå midt oppe i dette å etablere en digital merkevare. Jobben er en blanding av web-redigering, strategisk tenkning og digital markedsføring, både ved hjelp av SEO og innholdsmarkedsføring, gjennom ulike kanaler. Og det er lærerikt på flere måter: vi tester strategier for akkurat dette produktet, og tjenestene vi kan bruke fortsetter jo å utvikle seg, og ikke minst er det lærerikt å jobbe i et skjæringsfelt mellom bokbransjen og dagligvarehandel.

Selv om jeg altså leser endel bøker, så er det også morsomt å jobbe med bøker på norsk – som kultur-interessert og halvstudert kulturadministrator har jeg ofte tenkt at jeg skulle jobbe mer med kultur. Og nå får jeg muligheten.

Sjekk ut Månedens bestselgere på mbtopp15.no og på Facebook.